Ce este distributia unei masini?
Sistemul de distributie este ansamblul componentelor motorului care asigura umplerea periodica a cilindrilor cu amestec carburant aer si evacuarea gazelor arse din cilindri motorului, intr-o anumita ordine. Cureaua sau lantul de distributie au rolul de a sincroniza componentele distributiei astfel incat sa se respecte timpii de ardere ai motorului. In general kit-ul de distributie este format din: curea dintata de angrenare, rola intinzatoare, rola de ghidare si la majoritatea motoarelor, pompa de apa.
Ce se intampla daca nu schimbi la timp distributia?
Ruperea curelei de distributie sau a dintilor acesteia, ruperea unei role intinzatoare, de ghidaj sau a pompei de apa, pot provoca distrugerea motorului, ex : indoirea supapelor, distrugerea chiuloasei, fisurarea blocului motor, spargerea pistoanelor, ruperea bielelor sau afectarea vilbrochenului, implicand reparatii foarte costisitoare.
Cand se schimba kit-ul de distributie?
Pentru a evita probleme majore, este recomandata schimbarea kit-ului distributiei, la anumite intervale de timp sau kilometri parcursi(ex. 60.000Km -120.000Km sau 4-10 ani) in functie de modelul masinii conform indicatiilor din manualul producatorului sau a cataloagelor tehnice.
Daca distributia nu este inlocuita la timp, uzura curelei sau chiar si a lantului, mai devreme sau mai tarziu vor duce la ruperea acestora. In urma ruperii, supapele care raman deschise vor fi lovite de pistoanele aflate inca in miscare, din cauza faptului ca nu mai are cine sa le sincronizeze. In functie de noroc, te poti alege fie doar cu doua-trei supape indoite, fie cu distrugerea chiuloasei, fisurarea blocului motor, spargerea pistoanelor, ruperea bielelor sau afectarea vilbrochenului. In unele cazuri ar fi mai ieftin sa schimbi motorul cu totul (sau chiar masina) decat sa le repari! Anumite motoare mai vechi sunt construite pe o tehnologie diferita, in care chiuloasa are un spatiu in zona supapelor, astfel incat deschiderea acestora nu se suprapune cu zona de miscare a pistoanelor. La aceste motoare, ruperea curelei de distributie nu distruge componentele motorului ci doar intrerupe functionarea acesatuia, dar in timp s-a renuntat la acest tip pentru a creste eficienta si a scadea consumul. Astfel in prezent majoritatea masinilor au motoare la care supapele se deschid peste zona de deplasare a pistoanelor, denumite si motoare cu interferenta.
In general este bine sa schimbi curelele fie cu unele originale (identice cu cele de pe masina venita din fabrica), fie cu unele de calitate, produse de una din firmele: Gates, Contitech,INA,Dayco, dar mai exista si alti producatori de calitate la preturi accesibile.
Distributiile pe lant se schimba de obicei la intervale de timp mult mai lungi decat cele pe curea, peste 180.000 km. Exista si masini la care lantul nu trebuie schimbat niciodata (am intalnit masini cu 500.000 km parcursi fara a schimba distributia). Cu toate acestea, chiar daca masina noastra are distributie pe lant, este indicat sa tinem cont de sfatul mecanicului, cand acesta ne recomanda sa schimbam lantul si patinele mai ales daca masina a deposit 200.000 km parcursi.
Trebuie sa fim atenti la service-ul care va face schimbul distributiei!
Pe de o parte reprezentantele au niste preturi foarte mari, iar unele impun cumpararea pieselor de la ei (la pret poate chiar dublu). Pe de alta parte, service-urile de cartier neautorizate pot lucra neprofesionist, neavand scule necesare sau nu respecta cu strictete procedurile. Pentru a beneficia de garantie si servicii de calitate la preturi corecte se recomanda service-urile multimarca autorizate RAR!
Puteti sa cumparati un kit de distributie de calitate la un pret foarte bun de la autooptim.ro, magazin online si de desfacere, care comercializeaza o gama foarte variata de piese auto de calitate la preturi foarte avantajoase.